Olle Hävert

Klubbens nestor, Olle Hävert, har lämnat oss.

(Publicerades på Degerfors OK:s hemsida första gången 2021-05-24)

Han var i flera decennier en central gestalt i Degerfors OK. Med sitt engagemang för orienteringssporten och som klubbkamrat var han ovärderlig för klubben och för oss som hade förmånen att lära känna honom.

Ute på tävlingar vid TC var han och Brita länge ett självklart centrum för DOK:arna. Alltid intresserad av hur det gått för oss andra och med positiv inställning oavsett resultat.

Olle tog flera gånger rollen som stabil tävlingsledare för Letälvsträffen och skötte också länge tävlingsanmälan då den inte gjordes digitalt. Han bidrog mycket till att det ofta var 20 – 30 DOK:are som ställde upp på tävlingarna. Hade man inte anmält sig så ringde han vid flera tillfällen och frågade om man hade glömt att anmäla sig.

Ett av hans skötebarn blev ”Skinksvängen”, skidorienteringen på annandagen, som han startade upp och som han också arrangerade i många år och lade ner mycket arbete med. Olle såg sällan hindren för att genomföra något, han såg möjligheterna.

Han såg snön och inte bristen på snö.

Föreningslivet behöver personligheter som Olle, som entusiastiskt jobbar ideellt och osjälviskt och starkt bidrar till trivseln.

Saknaden efter Olle är stor.

Degerfors OK genom Tore Martinsson